Google er en super god og vigtig trafikkilde, og er ofte for de fleste internets ejere, den største kilde til trafik på deres hjemmeside. Men er du for afhængig af Google (bl.a. ved, at 90 % af dine besøgende kommer fra Google), skal du overveje at prøve at varierer dine trafikkilder.
Dine seneste Google opdateringer (bl.a. Pingvin og Panda) har medført, at mange hjemmesiders placering i Google er blevet degraderet voldsomt, hvilket har haft en negativ indflydelse på deres trafik. For de hjemmesider der har været for afhængige af Googles trafik, har nu oplevet at deres besøgsantal er faldet markant. Og samtidig med at det er blevet muligt at lave negativ SEO, vil et par links køb på Fiverr også nemt kunne ødelægge din hjemmesides Google placering.
Samtidig er de organiske søgninger ved at blive overtaget af diverse Adwords reklamer. Det betyder, at de organiske søgeresultater ryger længere ned – fx på side 2, hvor der (næsten) aldrig er nogen der kigger. Hvor voldsomt det vil udvikle sig til i fremtiden, er dog ikke til at sige endnu. Men et kig på det amerikanske Google, kan give et fingerpeg om hvordan det vil se ud i fremtiden.
Varierer dine trafikkilder
Derfor er det en god idé, at varierer dine trafikkilder – så du ikke vil miste dit besøgsantal (og evt. indtjening), hvis en Google opdatering eller en Adwords reklame vil degradere din Google placering. Derfor vil der her blive gennemgået, hvordan du kan få trafik fra andre steder end Google.
Youtube
Youtube er en stor og autoritær hjemmeside (og faktisk også 2. verdens største søgemaskine), som kan være en rigtig god trafikkilde. Youtube har også SEO-mæssige fordele. Youtube er ejet af Google, og deres videoer bliver ofte højt ranked ift. videoer fra fx Vimeo. For eksempel kan man tage videoen ”Tilføj ”Mest læste indlæg” widget til WordPress”. Hvis man tager en søgning på Google efter ”Mest læste indlæg WordPress widget” på Google, bliver videoen vist som det højeste resultat på den søgning.
Samtidig kan du på Youtube skrive et link til din hjemmeside i din profil og video beskrivelsen. Det er godt nok et no-follow link du får ved videobeskrivelsen, det vil dog stadig have en positiv indflydelse på sin SEO. Det kan også anbefales, at du uploader dine videoer på Vimeo (har en pagerank på 9 – det samme som Youtube – dog også med no-follow link) og evt. Flixya og Grind-TV, som har Do-Follow link.
Det kræver heller ikke det store udstyr, at lave en god film. Vil du lave en screen recorder – altså ligesom ”Tilføj ”Mest læste indlæg” widget til WordPress – kan Camtasia klart anbefales. Du kan få 30 dages gratis prøveperiode, derefter skal du betale for det. Der findes et hav af gratis programmer, de kan dog ikke måle sig med Camtasia’s kvalitet. Vil du dog først prøve en gratis version, kan Jing anbefales. Vil du lave animeret videoer, kan PowToon anbefales. De videoer som jeg har lavet til Billigste-Internet.dk er lavet med PowToon, du kan se dem her på Youtube. Ellers har de fleste i dag en iPhone eller anden smartphone, som har et udmærket kamera, som sagtens kan bruges.
Du kan også lave en flot præsentation (i fx Canva) og filme den.
Skal du bruge musik, findes der mange hjemmesider hvor du kan hente gratis musik som du må bruge i din video – se fx RoyaltyFreeMusic, eller søg på ”Free Royalty Music” på Google. Ellers kan du købe musik på AudioJungle.
Jeg vil påstå, at du nærmest kan lave Youtube videoer til alle forskellige hjemmesider. Lige meget hvilket emne det omhandler. Har du fx en affiliate hjemmeside om et givent produkt, fx om et nyt World of Warcraft spil – så lån spillet af en kammerat og test det, mens du screen recorder det. Find nogen snydekoder, og lav en film om hvordan man bruger dem etc.
Tilbyder du SEO – så lav små videoer om hvordan man kan søgemaskineoptimere ens hjemmeside, som en form for appetizer for dine ydelser. Prøv fx her at se Thomas Rosenstands Youtube video om man skal vælge www. eller ej.
Gæsteindlæg
Gæsteindlæg kan være en god kilde til trafik på din hjemmeside. Gæsteindlæg er en svær måde, at få links til ens hjemmeside ift. fx linkkataloger. Men det giver en meget højere værdi end et linkkatalog, og du får mange flere unikke og relevante besøgende.
Derudover giver det en opmærksomhed omkring din person. Hvis du gæsteblogger på en kendt hjemmeside, vil mange flere se dit navn og huske det, end hvis du poster det på din egen hjemmeside med fx blot 20 unikke besøgende om dagen. En mand som virkelig har forstået at udnytte dette, er Casper Schneidereit. Hans gæsteindlæg kan ses på mange forskellige hjemmesider, og Mikael Rieck og Søren Riisager har lavet et knaldgodt podcast, hvor han giver gode råd ud omkring gæsteindlæg. Hør dem her: 1. Del & 2. Del.
En vigtig ting ved gæsteindlæg, er, at du skriver en indlæg med høj kvalitet, som også vil give værdi for hjemmeside ejeren og de besøgende. Du skal bruge meget tid på det – for desto bedre det er, desto bedre hjemmeside kan du udgive det på.
En anden vigtig ting, er, at din hjemmesides indhold – som du vil skrive i din biografi på indlægget – er relevant for de besøgende, som læser dit gæsteindlæg. Hvis vi tager udgangspunkt i hjemmesiden Billigste-Internet.dk. Den giver en oversigt over forskellige internet udbydere. Lad os antage at jeg skrev et indlæg om veteranbilernes historie på en bil hjemmeside, og skrev linket til Billigste-Internet.dk i min biografi. Det vil ikke være relevant for læserne at trykke på linket til Billigste-Internet.dk, da det ikke er det som de er interesseret i. Det vil give meget mere værdi (også for min hjemmesides SEO), hvis jeg fx skrev om hvordan man som ung studerende kan spare penge på at skifte internet udbyder, på en hjemmeside der handler om fx det at flytte hjemmefra. De besøgende der vil komme derfra, vil være meget mere relevante og have en højere konverteringsrate.
Jeg har skrevet en mere uddybende guide til gæsteblogging.
Fora og kommentarer
Kan du finde et forum, som relaterer til din hjemmesides indhold, kan det være en rigtig god idé at benytte dem. Lad os sige, at du har en hjemmeside der giver gode råd om knallert og scootere. Ved at tage en søgning på Google efter ”knallert forum”, kan man finde frem til hjemmesiden Knallertforum – hvor der er stor aktivitet.
Prøv at opret en bruger på hjemmesiden, og tilføj fx følgende i din signatur ”På www.xxx.dk kan du få gode råd om knallert og scootere”. Og vær derefter aktiv på forummet. Ikke nok med at dit besøgsantal vil stige, så har det også en positiv indflydelse på din hjemmesides SEO.
Den samme taktik kan du bruge med kommentarer. Find nogen blogge der omhandler det samme emne som din hjemmeside, og begynd at kommentere indlæggene med link til din hjemmeside. Husk at dine kommentarer skal være brugebare og seriøse. Det med bare at skrive ”Godt indlæg”, vil ikke blive accepteret på de fleste blogge. Læs indlægget, og skriv en relevant kommentar.
Jeg har skrevet en mere uddybende guide til hvordan du laver linkbuilding via blog og fora.
Sociale medier
Du har hørt om det før, men man kan ikke komme uden om sociale medier som redskab til at få flere besøgende. Har du derfor fx ikke en Facebook til en af din hjemmesider, kan det være en god idé at oprette en. Dog vil jeg pointere, at har du en stor hjemmeside med mange besøgende og du ikke har tid til at være aktiv på mediet, kan det skade din virksomhed. Hvis der bliver spurgt fra din kunder, og du ikke kan svare dem – vil det give et dårligt og useriøst indtryk af din hjemmeside.
Men ellers kan jeg kun anbefale at du bruger de sociale medier, da der er et kæmpe potentiale i dem. Samtidig får sociale medier en større betydning for søgemaskinerne, så der er der også en fordel ved at bruge de sociale medier. Der findes et hav af gode råd om brugen af de sociale medier, så derfor er der kun samlet de bedste her.
- Skab værdi for brugeren
I skal spørger jer selv, hvilken værdi brugeren kan få ved at ”Like” jeres Facebook side. Kan de få hjælp, underholdes, indflydelse eller hvad? Indholdet skal ikke være det samme som på jeres hjemmeside. Der skal skabes noget andet værdi.
- Vær personlig
Vis at det ikke bare er en maskine som bruger jeres Facebook side (fx vha. af værktøjer som Twitterfeed). Du skal vise brugeren hvem der svarer, og hvilke personer der står bag din hjemmeside. Upload fx et billed af dig/jer der ejer hjemmesiden.
- Få brugeren aktiveret
Stil spørgsmål på din Facebook profil, som aktivere brugerne. Hør om deres mening, giv dem tilladelse til at få indflydelse på din hjemmeside. Lav evt. afstemninger og lignende.
- Upload billeder
Folk elsker billeder – og her passer ordsproget ”billeder siger mere end 1.000 ord” virkelig. Sælger du vin, så hvis et billede af en lækker madret hvor din vin indgår i ingredienserne. Vær kreativ.
En virksomhed som du virkelig kan blive inspireret af, er bornholmeren Johan Bulöw og hans lakridser. Han har virkelig forstået at bruge Facebook rigtigt.
Her er en oversigt over sociale medier som du kan bruge:
Wikipedia og Den Store Danske
Wikipedia og Den Store Danske er to store og autoritære sider, som ikke kræver det store arbejde og som kan være en god kilde til trafik til ens hjemmeside. Det gode ved Wikipedia og Den Store Danske, er, at brugerne selv kan redigere indholdet på siden og det er derved muligt selv at indsætte diverse link til dine hjemmesider. Linkene er godt nok no-follow link, så du får ikke det store SEO boost – men det skal alligevel ikke afholde dig for at skrive et link i dem.
Det er dog ikke helt nemt at få et link i de to sider. Så det er vigtigt, at din side har en vis form for kvalitet og relevans. Har den ikke dette, vil linket højst sandsynlig blive afslået. Hvis du blot indsætte et link til din side i artiklen, vil det højst sandsynlig også blive afslået. Det er derfor vigtigt, at du også tilføjer lidt tekst i selve artiklen. Det viser en større seriøsitet for moderatoren.
Igen må jeg fremhæve Casper Schneidereit, som har forstået hvordan man gør dette. Du kan bl.a. se hans hjemmeside ShopWithSocks på Den Store Danske.
Tilbyd gratis produkt
Ved at oprette et gratis produkt – fx en eBog – kan du tiltrække en del besøgende til din hjemmeside. Som eksempel kan nævnes Mikael Riecks gratis eBog om passiv indkomst på Antphilosophy. Folk elsker gratis produkter, og med et kvalitets produkt vil dit produkt højst sandsynlig gå viralt (bl.a. ved mund-til-mund) – og det vil gøre at folk vil besøge din hjemmeside for at hente din (i dette tilfælde) eBog. Andre ting kunne være podcast etc.
Med disse råd vil du være godt rustet til en fremtidig Google Update eller Adwords overtag. Da du har skabt dig nogle stærke alternative trafikkilder.
Har du nogen indvendelser eller gode metoder til at få trafik fra andre hjemmesider end Google, så skriv dem endelig i kommentarfeltet.