Linkbuilding har altid spillet en vigtig rolle ift. søgemaskineoptimering, men de seneste Google opdateringer har gjort den proces mere kompleks. Det er ikke længere kvantiteten, men langt mere kvaliteten, som man skal have fokus på.
Men det kan være svært at skaffe disse kvalitetslink, hvis man har et lille affiliate site. Da det ville være meget lettere at få folk til et linke til en kvalitets hjemmeside, end ens mindre affilitate site. Før diverse Google opdateringer kunne man tilføje sin hjemmeside til diverse linkkataloger og lignende, og på den måde skabe sig en stærk linkprofil – men den går ikke længere.
Derfor har jeg i denne artikel spurgt adskillelige personer med stor viden inde for Affiliate og SEO, hvordan de vil skabe sig stærke links til et affiliate site. Links som både har en langsigtet virkning mht. sidens placering i SERP, men også links der driver trafik til ens side og har høje konvertering.
Det skal lige siges, at personerne ikke har kunne se de andres svar, så deres svar er 100% uafhængige. Det sikrer, at det 100% er personernes egen holdning, som kommer til udtryk. Det er blevet til et ret langt indlæg, så føler du ikke, at du har tid til at læse hele indlægget, har Mikael Rieck fra Antphilosophy været så venlig at indtale hele indlægget. Du kan her downloade det som MP3 fil. Husk desuden også at læse version 2.0, hvor jeg har spurgt 7 udenlandske og 1 dansk SEO ekspert om linkbuilding til affiliate sites.
Leder du efter andre Linkbuilding strategier (som også kan bruges til andre hjemmesider end Affiliate), kan du med fordel læse dette indlæg Utraditionelle Linkbuilding Strategier.
Personerne som deltager i denne artikel er som følge
- Thomas Rosenstand
- Rasmus Himmelstrup
- Thomas Frost
- Dennis Drejer
- Halfdan Timm
- Sasa Kovacevic
- Jan Kaczmarek
- Kristoffer Føns
- Nicolaj Mullertz
- Kim Langholz
Thomas Rosenstand
Thomas Rosenstand er en af Danmarks førende (godt nok ikke bosiddende i Danmark) inde for søgemaskineoptimering. Han er ejer af Concept-I, og du kan også finde ham på Google+.
1. Hvilke slags links vil du anbefale affiliate marketers, at de skal fokusere på mht. linkbuilding?
Det er jo et ganske bredt spørgsmål, men lad mig bare prøve at svare. Affiliate sites er (for tit) af en ganske lav kvalitet, og det betyder, at de har vanskeligt ved at tiltrække det, der kaldes “gode links”. Og gode links er naturligt opståede fra hjemmesider, der linker til affiliate sitet, fordi der er kvalitet at hente. Jeg vil derfor være en smule popsmart og sige, at det bedste vej til at tiltrække gode links er at levere kvalitet. Og det kan et affiliate site godt gøre – det er der flere gode eksempler på efterhånden.
Når det er sagt, er selve spørgsmålets kerne jo: Hvilken slags links? Og her er der ingen diskussion om, at bredde er en vigtig del af en god linkstruktur. Med bredde mener jeg et godt mix af links fra sociale medier som for eksempel Facebook, G+, Twitter og andet – sammen med links fra blogs og andre hjemmesider. Det er indlysende, at fagligt relevante links har den største værdi, og at links fra autoritære sites som for eksempel aviser, offentlige og halvoffentlige hjemmesider er vigtige at gå efter. Og dermed bider det sig selv i halen, for dem får du ikke, hvis du ikke leverer en høj kvalitet på dit affiliate site.
Nogle bruger diverse blogs til for eksempel gæsteindlæg, og disse kan have en ganske høj værdi, hvis de er relevante. Og med relevans mener jeg: Emnet for den pågældende blog bør ligge tæt op ad emnet for affiliate sitet. Og naturligvis skal gæsteindlægget have fuld relevans for det site, der linkes til.
Undervurder ikke YouTube. Kan du lave videoer om dit emne, er links herfra gode at få. De er nofollow, men de ses stadig af Google og er med til at give et billede af autoritet for dit affiliate site.
2. Lad os sige, at du havde et affiliate side der sammenligner mobiltelefoner. Kom med et/flere eksempler på et link du vil prøve at skabe til siden?
Hvis jeg havde et site med prissammenligner for mobiltelefoner, ville jeg bearbejde medier som Comon, Forbrugerrådet og aviser som Jyllands Posten. Og for at gøre det med bare en lille chance for succes, måtte jeg sikre mig kvalitativt indhold på mit site. Det kunne være en video, der anlægger en anden vinkel end den sædvanlige, en unik sorteringsfunktion eller måske et setup med et kort spørgeskema om ens personlige brug af mobiltelefon, der så resulterer i en svarside med anbefalinger baseret på svarene.
Og så ville jeg naturligvis sikre mig en god G+ firmaside med tilknytning som “publisher” til affiliate sitet, da vi ved med sikkerhed, at publisher rank bliver en faktor i ranking. Og det samme med author profil. Lave en god tilknytning og dele fif, der er reelt brugbare på G+ med link til yderligere information på affiliate sitet.
Rasmus Himmelstrup
Rasmus Himmelstrup har arbejdet med SEO ligesiden 2005, og er i dag SEO Director hos OmnicomMediaGroup. Du kan følge ham på SEOAnalyst og Google+.
1. Hvilke slags links fokuserer du på til dine Affiliate site?
Der er ingen tvivl om, at Google kigger på måder hvor på de kan fjerne eller eliminere tynde affiliate sites fra søgeresultaterne. Så det kedelige svar er, at holde sig til de gængse white hat ting. Skab indhold ingen andre kan efterligne, byg tools, opsæt tests, lav interviews, kombiner datakilder osv.
For affiliate marketers handler det i høj grad om at opbygge links via content marketing efter min mening. Jeg vil desuden fokusere på brand building til sitet. Hvis et site fremstår som decideret affiliate site, vil Google have langt nemmere ved at devaluere sitets værdi. Opbyg sitet som et brand og skab brand building derved.
2. Lad os sige, at du havde et affiliate side der sammenligner mobiltelefoner. Kom med et/flere eksempler på et link du vil prøve at skabe til siden?
Få fat i tre fremtidsforskere og bed dem give deres bud på, hvordan en bestemt mobiltelefon (læs iPhone) ser ud om 1, 3 eller 5 år. Giv historien tre forskellige vinkler – eksempelvis tech, design og miljø – og find og sælg historien til tre journalister, der tidligere har skrevet om mobiltelefoner på mindre digitale aviser. Det burde der komme minimum ét godt link ud af.
Udarbejd en historie omkring de X fedeste mobiltelefoner i film og sælg historien til filmguides/blogs. Eks. matrix telefonen, Crocodile Dundees “telefon”, Qui gon Jinns “talkie” osv.
Sammenhold datakilder om valg af mobiltelefon og geografisk placering. Det kunne være interessant hvis det viste sig, at alle vestjyderne brugte én speciel model – og bornholmerne en anden. Den ville lokale dagblade helt sikkert tage op.
Analyser de danske politikeres valg af mobil – det kan der sikkert komme en festlig artikel ud af:
osv.
Thomas Frost
Thomas bor til daglig i Indonesien. Han er partner i WebCoders og driver derudover en lille håndfuld seriøse affiliatesites. Du kan også finde ham på Google+.
Hvilke slags links vil du anbefale affiliate marketers, at de skal fokusere på mht. linkbuilding?
I forhold til Googles seneste updates er linkbuilding på overfladen blevet sværere, variation har aldrig været vigtigere. Derfor vil jeg ikke anbefale at man satser på bestemte områder, men derimod at man satser så bredt som muligt, men altid gerne med en vis relevans, i hvert fald for en del af ens backlinks.
Der er stor forskel på de muligheder man har, alt efter om man har en seriøs affiliate-service som virkelig hjælper brugeren, eller om man har de traditionelle affiliatesider, med nogle landingpages, hvor det eneste formål er at brugeren klikker videre hurtigst muligt, uden man egentlig har hjulpet brugeren løse et problem eller blive klogere.
Links fra online medier – et godt råd fra en journalist
Links fra medier og seriøse blogs med mange backlinks og meget opmærksomhed, er klart et af de stærkere værktøjer i linkbuilding-værktøjskassen, og jo mere seriøs en affiliate service man driver, jo lettere er det overordnet at skaffe disse links. I forbindelse med links fra online aviser vil jeg citere journalist Niels Thimmer:
”Der er enormt mange, der ligger inde med gode nyheder eller data, der ville kunne sparke igennem hele nyhedsstrømmen, hvis man får vinklet og tænkt nyheden godt nok som afsender. Man skal bare tænke på samfundsrelevans frem for at ville have promoveret sit produkt. Desværre starter mange ved at sende pressemeddelelser, hvor de fortæller om et nyt produkt. Med mindre produktet er dybt revolutionerende eller provokerende kan det ikke blive en nyhed. Strategien er at finde de gode, samfundsrelevante historier, der er relateret til det, man laver – og så får man jo altid sit navn/brand nævnt. Sådan fungerer det – kort og godt.”
Gæsteblogging er ligeledes at stærkt værktøj, når vi taler whitehat linkbuilding og noget jeg vil anbefale alle at bruge, især hvis de blogs man får links fra er relevante for ens indhold. Når man skal skaffe links fra de stærkere blogs med mange læsere, så gælder det ligesom med links fra medierne, at man har en historie og en vinkel, som læserne af bloggen vil finde interessant. Der er ingen seriøse bloggere der lægger et gæsteblogindlæg op på sin blog, hvis det er en tynd omgang slask, som tydeligvis kun er skrevet med det ene formål at få et link.
Skab relevans selv – men pas på
Hvis man ikke kan skaffe links fra relevante sites, medier og stærke blogs, så kan man overveje at skabe relevante sites selv, for derefter bl.a. at linke til sit eget affiliate site. Tidligere var pagerank en meget vigtig faktor når vi taler om linkbuilding, hvor relevans i dag er blevet ekstremt vigtig. Den øgede fokus på relevans gør at selvskabte relevante sites, virkelig kan sparke en fremad.
At skabe sites selv, med det eneste formål at manipulere rankings ved at linke til ens egne sites er naturligvis imod Googles retningslinjer, men gøres det varieret og fornuftigt er risikoen lille. Ulempen er at det tager meget lang tid hvis det skal gøre ordentligt, men til gengæld er det også enormt effektivt.
2. Lad os sige, at du havde et affiliate side der sammenligner mobiltelefoner. Kom med et/flere eksempler på et link du vil prøve at skabe til siden?
Jeg er fast tilknyttet mp.dk hvor jeg laver SEO og linkbuilding og her lavede vi på et tidspunkt flere forskellige splittests. Resultatet af den mest interessante test blev til dette gæsteblogindlæg. Indlægget er et godt eksempel på indhold der er meget målrettet bloggen det bliver udgivet på, og et godt eksempel på et stærkt link som vi fik fordi vi tog os tid til at lave noget god content.
Dennis Drejer
Dennis Drejer tjente i en ung alder af 22 år næsten 100.000 kr. om året, alene på Adsense, og han var desuden vinder af den første Affiliate DM. Følg ham på Dennis Drejer og Google +.
1. Hvilke slags links fokuserer du på til dine Affiliate site?
Selv om der er kommet en masse ændringer fra Google så har jeg ikke ændret vildt meget i min fremgangsmåde når det kommer til linkbuilding. Jeg benytter stadigvæk splogs, linkkataloger mv. Dog har jeg stille og roligt fået øjnene op for links af en bedre kvalitet, som jeg mener, er et godt supplement.
Jeg går ikke efter elite links som offentlige hjemmesider, nyhedsmedier osv., men i stedet private blogs, informationssider og lignende. Altså links som er forholdsvis nemme og hvor man kan skaffe 2-10 pr. dag. Links som man har råd til at miste igen.
Jeg bruger en stor mængde splogs, da det stadigvæk virker efter hensigten. Det er kun måden jeg udvælger og opbygger splogs på der har ændret sig. Fra først at være ligeglad med alle aspekter på sploggen, arbejder jeg stille og roligt hen mod at opbygge falske navne, telefonnumre, profiler osv. for de personer som ”ejer” de splogs jeg benytter. På den måde bliver det svære at spotte at der er tale om en splog – I hvert fald ved første øjekast.
Jeg har ændret en del i den måde jeg arbejder med ankertekster på. Fra før at have brugt exact match næsten hver gang, så bruger jeg det nu kun i under 10% af mine links.
2. Kom med et eksempel på et links som har været virkelig effektivt og værdifuldt for et af dine affiliate site (beskriv gerne hvordan du fik det).
Som tidligere nævnt bruger jeg ikke min tid på, at skaffe et meget værdifuldt link, da der er alt for meget værdi at miste, når der forsvinder igen. Derfor vil jeg langt hellere have mange mindre værdifulde links end et meget værdifuldt. Det kan godt være at jeg er helt forkert på den, men man skal også huske, at jeg er vildt doven.
De mest værdifulde links jeg får er dem, som kommer automatisk fra almindelige mennesker. Fra folk som henviser andre til at læse den information jeg har på mine sider. Dem lægger jeg meget mere værdi i.
Alt i alt er jeg nok for struktureret til at lave noget så ustruktureret som at få links fra offentlige hjemmesider og nyhedsmedier. Jeg føler mig meget bedre hjemme når jeg kan få mine skribenter til at skrive 100 tekster for mig, som jeg kan sætte i system og automatisk sende ud i mine netværk.
Halfdan Timm
Halfdan Timm driver et hav af affiliate site, og er en velkendt person inde for ‘Affiliate branchen’. Derudover er han partner i Obsidian, som bl.a. tilbyder linkbuilding.
1. Hvilke slags links fokuserer du på til dine Affiliate site?
Det ville være forkert at sige, at jeg fokuserer på én type. Jeg er meget opmærksom på at tiltrække forskellige typer links. Skulle jeg vælge én ville det være links i længere tekster, hvor jeg laver noget, der vel kan minde om “gæsteblogging” – uden dog at kalde det gæsteblogging, for det term er overtærsket og sender helt forkerte associationer. Jeg roder også med decideret content marketing, og det med en vis succes, for mine mest vigtige affiliate projekter. Men det er undtagelsen.
En hurtig note: Jeg bruger mere tid på at lave indhold til sitet end at bygge links til indholdet. Jeg tror på long-tail søgninger som fremtiden – og dem får jeg ved at have det bedste indhold på sitet. Så lader jeg det tungeste termer være til de andre.
2. Kom med et eksempel på et links som har været virkelig effektivt og værdifuldt for et af dine affiliate site (beskriv gerne hvordan du fik det).
Jeg fik et link på Politiken.dk til JUF.dk. Linket kan ses her. Linket fik jeg ved at rykke på den omtalte cookielov, da jeg tjekkede, om 20 ministerier, Folketinget og Politiet m.v. rent faktisk overholdte loven – så lavede jeg et godt blogindlæg med en simpel grafik og skrev til journalister fra alle landets større medier.
Politiken bliver læst meget, og derfor fik jeg link fra flere andre sider, der tog historien op. Det boostede min domain authority, målt med Open Site Explorer, ganske væsentligt lige umiddelbart efter. Det er et eksempel på et link, der er svært at skaffe, men som er reelt og meget værd. Jeg har været i medierne et par gange i 2012 – lad os se, hvordan jeg gør i 2013.
Sasa Kovacevic
Sasa Kovacevic har arbejdet med affiliate marketing ligesiden 2009, og har bl.a. opbygget Danmarks største side om Twilligt. Følg ham på Sasa Kovacevic og Google+.
1. Hvilke slags links fokuserer du på til dine Affiliate site?
Hvis jeg skal være ærlig, så bruger jeg alle typer links til mine affiliate-sites. Det lyder måske farligt og dumt, men handler det ikke netop om, at have en naturlig linkprofil som overhovedet muligt? Jeg tror ikke på, at de største og bedste sider udelukkende har gode links Det er umuligt, da man ikke kan styre hvor ens indhold bliver delt. Hvis folk deler godt indhold, så kan man næsten ikke undgå, at det bliver delt på hjemmesider, som måske ikke har relevans for ens egen side.
Spørgmålet er så bare, hvornår skal de ”dårlige” og ”farlige” links tilføjes af en selv?
Hvis min linkprofil er stærk nok, og hjemmesiden har haft stabile placeringer i et godt stykke tid, så kan jeg ikke se det farlige i, at få links fra ikke relevante hjemmesider. Jeg gør det med måde, og cirka for hvert 8.-10. gode link jeg tilføjer, finder jeg også et link, som er knap så godt.
Indtil videre har det fungeret godt for mig, og af alle de nicher, som jeg har beskæftiget mig i, har jeg også haft de bedste placeringer. Jeg elsker at bygge en hjemmeside op, få den til tops på Google, og så sælge den til en så høj pris, som overhovedet muligt.
Jeg vil gerne blive bedre til at bruge content marketing, da jeg ikke har haft succes med det endnu. Jeg er kommet utroligt langt med at skrive ekstremt meget indhold til mine hjemmesider. Hvis jeg har en underside om ”chaiselong sofaer”, sørger jeg også minimum for at skrive 1.000 ord og gerne meget mere.
Mine links kan være alt fra gæsteblogging, sociale medier, forumprofiler til de store medier. Det afhænger meget af hvilken niche, jeg arbejder med.
2. Kom med et eksempel på et links som har været virkelig effektivt og værdifuldt for et af dine affiliate site (beskriv gerne hvordan du fik det).
Jeg synes, at det er svært at måle hvor meget et enkelt link giver, men jeg er ikke i tvivl om at links fra TV2 eller Den Store Danske har været værdifulde for nogle af mine sider. Hvis man har en niche, der omhandler et fællesskab over et kendt emne, er det ikke forfærdeligt svært at få et link fra Den Store Danske (PR 7).
Tag mine daværende sider Twilight Danmark, The Hunger Games og Game of Thrones. Det er egentlig sjovt, hvor stor en autoritet en hjemmeside kan have, hvis den fremstår seriøs og med godt indhold.
Efter at have pumpet de tre omtalte hjemmesider med indhold fordelt over sider og artikler, gik jeg blot ind i ”om os” siden og skrev, at de nu var Danmarks officielle fansider. Jeg oprettede en bruger på Den Store Danske, og skrev en artikel om hver af de tre, hvori jeg linkede tilbage. 2 dage senere var linket godkendt.
Jeg har desuden fundet ud af en anden effektiv måde at få links på. Hvis jeg falder over en hjemmeside, som jeg godt kunne tænke mig at få et link fra, så ringer jeg hjemmesidens ejer op via telefonen. Jeg har fundet ud af, at det er meget sværere for dem at sige nej, da det hele bliver en smule mere personligt i og med, at man kan høre hinandens stemmer og vedkommende får meget mindre tid til at tænke i sammenlignet, hvis man havde sendt en e-mail. Vedkommende skal ikke købe noget (alle er efterhånden vant til telefonsælgere), men blot give dig et link, og det er jo ikke særlig besværligt.
Man skal selvfølgelig have en god grund til at bede om at få sit link placeret på hjemmesiden. Denne metode virker utrolig godt for mig.
Jan Kaczmarek
Jan Kaczmarek arbejder med Online Markedsføring (affiliate, SEO mm.) og er ejer af SEONova. Du kan følge ham på Google+.
1. Hvilke slags links fokuserer du på til dine Affiliate site?
Jeg fokuserer i hvert fald aldrig min indsats på kun én bestemt type links, men sørger derimod for at sprede det, så der kommer flere forskellige linkkilder – være det blogs eller blogkommentarer, online-profiler, fora, sociale medier osv.
Jeg bruger mange forskellige tilgange til linkbuilding og link acquisition, og jeg kan da godt give et eksempel herpå. En linkbuilding-kampagne for et nyt affiliate-site kunne starte således:
1. Jeg laver ca. et link om dagen fra hjemmesider, jeg har adgang til. Det kunne evt. også suppleres med, at jeg løbende tilføjer content til det pågældende affiliate-site.
2. Jeg vælger at lave links fra de stærkeste sider først, så sitet hurtigt kan opbygge styrke. Jo hurtigere sitet får opbygget styrke, jo flere daglige links kan sitet også bære, dvs. jeg på et tidspunkt kan begynde at bygge måske to eller tre links om dagen … eller mange flere :) Linkgrafen skal være som for et site, der gradvist opnår større og større popularitet på nettet.
3. Den største andel af links går til forsiden, da det i mange tilfælde er det mest naturlige. Tager du et kig på en hjemmeside med en helt naturlig backlink-profil og som klarer sig suverænt i søgemaskinerne, vil du se samme billede, og du vil også se, at der oftest bliver linket med brandnavn eller ren URL.
Fællesnævner for de første råd er: Keep it natural, baby :)
4. Det kan også være en god ide at efterligne konkurrenternes backlinks, så vidt det er muligt. Her er MajesticSEO.com, LinkResearchTools.com, Ahrefs.com, Sitexploration.com og selvfølgelig Google dine bedste venner.
5. At få links ved ganske enkelt at spørge webmastere kan også være effektivt, og faktisk nemmere at opnå, end man skulle tro. Men dette kommer helt an på dit sites kvalitet. Hvis dit site hedder dværghamstertilsalgkøbenhavn.info og består udelukkende af en crappy forside, skal der nok nogle umenneskelige overtalelsesevner (eller en masse penge) til – men har du et pænt og godt site, der skaber værdi for den besøgende, er chancerne straks større.
6. De helt stærke links kan også komme via smart og målrettet content marketing. Lad os sige, at jeg finder en forumtråd med PageRank 6, men jeg ved, at hvis jeg bare ud af det blå poster et link til mit site, så vil det stinke langt væk af reklame og blive fjernet. I sådant tilfælde kan det være en god ide at skabe noget indhold på dit site, der passer til forumtråden og måske belyser emnet fra en anden vinkel. Så vil dit link rent faktisk skabe værdi og virke mere troværdigt.
2. Kom med et eksempel på et links som har været virkelig effektivt og værdifuldt for et af dine affiliate site (beskriv gerne hvordan du fik det).
De bedste links, jeg har lavet til affiliate-sites, er dem, der skaber massiv trafik. Og så er det sgu lige meget, om linket er med et kæmpe nofollow eller med money keyword som ankertekst. Linket skal jo bare sende relevant trafik og medføre til leads.
De vildeste links, som jeg har lavet af denne type, er vha. sort magi :) Men da det ikke er for børn, og i øvrigt ikke er noget, der bør diskuteres i det offentlige rum, vil jeg forklare en anden og mere simpel tilgang til at lave trafikskabende links. Det er et totalt no-brainer-tip, og er nærmest til at grine af, men det virker.
Det kræver ikke andet end adgang til en blog. Det kan sågar være din egen blog. Jo stærkere bloggen er, jo bedre er det, for det gælder om at ramme nogle søgeord, der gør, at dit blogindlæg kan blive fundet i SERPs. I realiteten kan du bruge et hvilket som helst site, og det behøver altså ikke at være en blog.
Lige som når du skriver en artikel til dit affiliate-site, hvor du går efter bestemte søgeord, gør du ganske enkelt det samme med blogindlægget. Målret blogindlægget til gode longtail-søgeord. Her kan du med fordel anvende eksisterende Analytics-data fra dit affiliate-site, Google Suggest, Übersuggest og min favorit, Searchmetrics, som desværre koster lidt knaster. Hele keyword-herligheden kan du jo smide i et regneark, hvorefter du sorterer på søgevolumen.
Når du laver linket i dit blogindlæg, så sørg for at lave det så tidligt som muligt i teksten og gerne med en god CTA-tekst samt en lille teaser, der indikerer, at man altså skal klikke på linket for at finde den bedste information. En god CTA hører altså ikke kun til på dit affiliate-site, men også på eksterne sites, der skal skabe trafik.
Kristoffer Føns
Kristoffer Føns har i længe tid arbejdet med Affiliate, og arbejder til daglig i Webjuice.dk. Find ham også på Google+.
1. Hvilke slags links fokuserer du på til dine Affiliate site?
Det virker til, at der lige nu er en række meget populære buzz words, når vi snakker linkbuilding. Der prædikes rigtig meget gæsteblogging og content marketing for tiden, hvilket da også er ganske fint. Ikke desto mindre findes der altså fortsat rigtig mange lavthængende frugter, der virker på det danske marked. Det kan enhver, der beskæftiger sig med linkbuilding se, når man tjekker sine konkurrenters links (særligt de konkurrenter, der ligger over én, desværre). Det er klart og tydeligt, at de ‘gammeldags’ (og mørkere) metoder stadig virker – hvor frustrerende det så end kan være.
Derfor prøver jeg at blande bolsjerne godt. Forstået på den måde, at jeg benytter mig af eksempelvis gæsteblogging, pressemeddelser og lignende metoder, der fremhæves som værende så meget indenfor Googles retningslinjer som muligt. Men jeg skal overhovedet ikke spille hellig – hvis det hele blev gjort efter Matt Cutts hoved ville jeg ligge og rode rundt på side 15 på mine vigtige keywords, og det er som bekendt ikke særlig morsomt…
2. Kom med et eksempel på et links som har været virkelig effektivt og værdifuldt for et af dine affiliate site (beskriv gerne hvordan du fik det).
Hehe, det er jo den her slags spørgsmål man gerne vil undgå at svare på, medmindre det er fordi man har lavet en infografik eller lignende og er en af de heldige, der har haft succes med den slags. Det er ikke noget jeg gør mig voldsomt meget i, men jeg kan da godt afsløre et link jeg selv har lavet.
Mit seneste projekt er rejsebloggen Rejsekris.dk, der bliver en blanding af en hyggeblog og et decideret affilite-site. Her findes der som bekendt en stak voldsomme konkurrenter, der både får links fra medierne og råder over ekstreme budgetter til at købe links, så det er med at være opfindsom. Et lavthængende, men alligevel godt og relevant link fik jeg herfra (http://www.godtur.dk/tip/billigt-hotel-i-london/66608).
Der findes rigtig mange af den slags sider indenfor de fleste brancher, hvor det er muligt at få et link sneget ind. Og så er der altså også andre steder at indsende pressemeddelelser end Presswire ;)
Nicolaj Mullertz
Nicolaj Mullertz blev vinderen af AffiliateDM, hvor han tjente over 50.000 kr. på ca. 6 måneder. Følg ham på Google+.
1. Hvilke slags links fokuserer du på til dine Affiliate site?
Jeg har aldrig været den store linkbuilder og efter de seneste Google opdateringer er jeg faktisk gået helt væk fra det. Jeg bruger meget mere tid på at få så meget indhold ud på nettet som overhoved muligt, og så må links komme naturligt.
2. Kom med et eksempel på et links som har været virkelig effektivt og værdifuldt for et af dine affiliate site (beskriv gerne hvordan du fik det).
Jeg er ret sikker på at Google er helt og aldeles seriøse med, at man ikke selv skal kunne påvirke søgeresultaterne med manipulerende linkbuilding. Mit råd til folk er derimod at de skal lytte til deres målgruppe og høre hvilke problemer og spørgsmål de har. Ud fra det skal du lave indhold som hjælper og guider din målgruppe, det kan give rigtige mange naturlige links og delinger på sociale medier, samtidig med at det giver dig en autoritær identitet.
Kim Langholz
En 3. plads i Affiliate DM vidner om en person der ved, hvad han snakker om. Følg ham på Kim Langholz og Google+.
1. Hvilke slags links fokuserer du på til dine Affiliate site?
Jeg vil normalt gå efter de stærke/gode links. Dette er ifølge mig, links der kommer fra gæsteblogging og content marketing (eks. Infografiker). Jeg tror dog, at det er meget vigtigt at lave en så varieret backlink profil som muligt, så derfor laver jeg også kommentar links, profil links fra diverse sider og forum links.
For at kunne tiltrække de gode og naturlige links, skal jeg lave den bedste artikel om emnet. Her starter jeg med at lave en hurtigt brainstorming på emnet jeg skal skrive om. Dette resulterer som regel i, at jeg sidder med en liste på minimum 10 spørgsmål til mit emne. Nu leder jeg efter informationer til de spørgsmål jeg har stillet mig selv. Disse informationer finder jeg på Google, i bøger eller ved samtaler med personer der har forstand på emnet.
Når jeg har fundet de informationer jeg har brug for, begynder jeg at sammensætte min artikel. Jeg prøver at indsætte en video, et billede eller hvad der ellers lige passer ind for, at gøre artiklen så interessant som muligt for mine besøgende.
Når jeg har udgivet en artikel, prøver jeg at dele den med personer som den kunne være interessant for. Dette kunne være på et forum, en blogger eller et medie.
2. Kom med et eksempel på et links som har været virkelig effektivt og værdifuldt for et af dine affiliate site (beskriv gerne hvordan du fik det).
Jeg har ikke brugt forfærdelig lang tid på linkbuilding, og har heller ikke tiltrukket mig de helt vilde links. Jeg har dog et link, som jeg tror, gav mig en god værdi.
Jeg havde skrevet en længere artikel om valget af den bedste skijakke til dit behov. Her valgte jeg at skrive til en mode/fitness blogger, som netop havde skrevet om hendes forslag til nye skijakker. Jeg skrev en sød mail til hende, hvor jeg forklarede hende at jeg lige havde skrevet en guide til valg af skijakke og, at jeg troede den vil passe godt til hendes indlæg om skijakker.
Hun skrev tilbage og ville lige sikre sig, at jeg ikke arbejde for et modefirma, hvilket jeg ikke gør. Dagen efter havde hun lavet dette indlæg “Vælg den rette skijakke“. Jeg så ikke nogen direkte effekt, men et par uger efter endte min artikel på side 1 på søgeordet skijakke, og der er den blevet siden.
Super spændende indlæg – og meget fedt at give alle de implicerede den samme “udfordring” med en konkret case :-)
Og “Godt arbejde” går også ud til de interviewede, med gode, lange oplæg!
Tak for det, Michael. Synes også der er kommet rigtig mange gode svar, og ja – det er også sjovt at se, at der egentlig er kommet meget forskellige holdninger og tilgangsmetoder til det.
Men ja, de deltagende skal kæmpe kadeau for deres svar, det er jo deres svar, som har gjort artiklen interessant :-)
Hey Jonathan og co.
Fedt indlæg – sjovt at se de mange forskellige tilgange folk i samme branche har til arbejdet. ;)
Jeg har dog lige et spørgsmål hvad angår gæsteblogging (som jeg ikke selv har forsøgt mig med endnu): Vil man ikke via gæsteblogging dels hjælpe sine konkurrenter, og dels, da det er konkurrenter, ofte få afslag på sine anmodninger om gæsteartikler/udgående links?
-Mads
Hej Mads :)
Tak for din kommentar. Jeg tror ikke helt, at jeg forstår dit spørgsmål. Har du mulighed for at uddybe det lidt?
// Jonathan
Det er et imponerende stykke arbejde, der er lagt i artiklen, og du har fået næsten alle interessante personer med – og jeg er sikker på at alle i hvert fald fik chancen.
Godt klaret. Din blog har udviklet sig til en af de mest interessante ressourcer indenfor SEO og affiliate marketing i Danmark! :-)
Et ‘must read’ for alle affiliates! :-)
Tak for det, @Halfdan. Og tak for dit bidrag – det er jo ligeså meget dig (hvis ikke mere) som skal have kadeau for dit bidrag.
Ja, kan godt indrømme, at der er færre her end, hvor mange der blev spurgt :-)
Tak for det. Jeg mener dog stadig, at der er en ret stort stykke vej endnu – men jeg sætter stor pris på det du siger :-)
@ Ken Schultz:
Tak for det, ken :-)
Hej og tak til dig @jonathan for en god artikel om linkbuilding for affiliates. Men er det kun fremgangsmåder til linkbuilding for affiliates sider, eller kan de ovenstående råd ikke også anvendes på webshops?
Tak for det, @Søren. Ja, vil mene, at der sagtens også er nogen råd som du vil kunne bruge til din webshop – fx at lave en G+ side. Men der er nok også nogle af rådene, som er mere specifikt til affiliate sites.
Jeg er forholdvis ny indenfor affiliate sider, og kæmper selv lidt med link muligheder. Så rart at høre hvordan dem der klare sig godt gør det – tak for et godt gennemarbejdet indlæg!..
Jeg er glad for, at du kan bruge artiklen, Lars. Og fedt, at du vil bruge artiklen’s råd. Så er artiklens mål nået :-)
Interessant læsning. Man må sige at du har fundet nogen personer, som ved hvad de snakker om !
Synes det er et godt spørgsmål med hvordan de får links, og se de forskellige reaktioner. Imponerende at Nicolaj tjente de 50.000 kroner på 6 måneder, uden nogen særlig form for linkbuilding :)
Mange tak, Stefan! Det glæder mig, at du fandt indlægget interessant.
Og Nicolajs vej til de 50.000 kr. var – som du siger – meget, meget, imponerende! :-)
Selv i 2017 så er dette stadig spændende og relevant læsning, som jeg bliver ved med at vende tilbage til!
Hej Simon
Det glæder mig at høre, at du stadig finder indlægget relevant, selvom det efterhånden har en del år på bagen :-)
Denne artikel er stadig relevant, fedt at noget holder i mange år.
Lyder godt så må jeg hellere prøve at lave et link til en kollega som har et firma med haveservice
Det ser ud til at det stadig er vigtigt at have nogle gode links. Men det bliver først når jeg har været ved min frisør
Godt indlæg, men nu har jeg ikke tid til at læse mere, jeg skal lære at køre bil vedkøreskole aalborg city.
Hold da op, mangen til et tour de force af information om SEO tricks. Efter en times læsning er jeg overvældet over teknikken bag alt dette. Har fået en håndfuld tilbud på SEO men har besluttet at tage sagen i egen hånd – så nu researcher jeg for at få skub i VVS-forretningen, som jeg ejer i Valby. En håndværker kan vel lidt af hvert?
Jeg prøver i hvert fald 😅
Mvh.
Ove fra VVS Valby, KBH