Så er AffiliateDM 2013 gået i gang, og endnu engang deltager jeg. Min sidste års deltager Billigste-Internet.dk fik en 2. plads, og selvom jeg nok ikke har ligeså meget tid nu, som i sidste år, deltager jeg endnu engang. Jeg har dog taget et lille emne skifte ift. sidst – da min nye deltager er Findcaps.dk. Findcaps.dk sammenligner priser på caps/kasketter, og minder egentlig meget om en almindelig webshop, dog med den forskel, at den videresender brugerne til relevante webshops i stedet for selv at fungere som en webshop.
Jeg har egentlig ikke så meget erfaring mht. søgemaskineoptimering af en webshop, så derfor har jeg været nødt til at bruge tid på læse diverse guides for at få en bedre forståelse af det. Så derfor vil jeg i denne indtjeningsrapport komme inde på hvordan jeg har søgemaskineoptimeret Findcaps.dk, og har du derfor selv en webshop (eller en affiliate site, hvis opbygning minder om en webshop) vil denne guide være ideel for dig. Du skal dog være opmærksom på, at jeg bruger WordPress, og derfor vil der kun være en guide til hvordan jeg praktisk har udført det i WordPress.
Jeg ved, at mange af de andre allerede skrev deres indtjeningsrapport d. 1. Men da jeg ikke følte, at jeg var nået særlig langt der, har jeg derfor valgt at udskyde min indtjeningsrapport til i dag – så der kom lidt mere gus på. De fremtidige rapporter vil dog være d. 1 i måneden.
Disse emner vil blive gennemgået i denne rapport.
Hvad har jeg lavet?
Det allerførste jeg faktisk startede med, var at lave en søgeordsanalyse. Dette mener jeg er noget af det første man skal gøre, og helst inden du begynder at skrive indhold på din hjemmeside. Hvordan jeg har lavet min søgeordsanalyse, kan du læse om i mit gæsteindlæg hos Anders Saugstrup om søgeordsanalyse.
Det næste jeg gjorde var at finde ud af om der var nogen potentielle affiliate programmer. Dog gjorde provisionen mig lidt nervøs. Ved bredbånd ligger provisionen mellem ca. 300-800 kr. pr. lead. Her ved caps ligger provisionen ca. mellem 8-10 pct. pr. lead. Og da en kasket ca. koster omkring de 200-300 kr. er det ca. 20-30 kr. pr. lead, og der er altså langt op til de 300-800 kr. Derfor har jeg har besluttet mig for også at tilføje en blog ved siden af, som skriver om mode generelt, som jeg ligeså kan tjene penge på. Derudover har jeg også overvejet at udvide med huer senere, da caps er lidt sæsonpræget.
Herefter har jeg bare prøvet at få så meget (vel og mærke kvalitets) indhold på siden og få sidens funktioner op og køre. Så jeg har overhovedet ikke tænkt på linkbuilding eller lignende endnu. Derfor vil der i denne artikel intet stå om hvordan jeg har skaffet links mv. (det kommer senere), men blot om hvordan jeg har optimeret siden on-page.
Mine mål for den første måned var:
- Skrive 50 produktbeskrivelser (minimum 150 ord)
- Skrive 10 kvalitetsindlæg (gennemsnitlig på 1.200 ord)
- Få alle sidens funktioner (fx tabel mv.) op og køre
Dette har jeg desværre ikke nået, hvilket nok primært skyldes 2 ting. For det første har jeg skulle op til reeksamen her i august (godt råd; kom aldrig for sent til en eksamen), hvorfor jeg har, skulle bruge tid på at læse op til det. Og for det andet har jeg skulle bruge meget tid på at skrive alle disse indlæg som i denne uge er udkommet, hhv. her på min blog og gæsteindlægget på Anders Saugstrups blog (det kan du læse mere om her).
Samtidig er alle funktionerne (bl.a. billeder og tabellen på produkterne) ikke kommet helt op og køre endnu, men jeg regner med, at de snart er det. Dette har gjort, at jeg også er lidt bagud ift. de andre, som allerede har begyndt at få mange leads. Men eksamen er nu overstået, og nu kan jeg knokle med siden indtil d. 02.09.2013, hvor jeg igen skal starte på universitetet.
Omsætning
I og med, at jeg har brugt mange kræfter på at tilføje tekst og få den op køre, har der ingen markedsføring af siden været. Og da tabellerne ved produkterne heller ikke er opsat endnu, havde jeg ikke forstillet mig, at der vil være nogen indtægter, men blot udgifter i første måned. Der har dog (mærkværdigvis) været lidt indtægter fra en af artiklerne (men slet ikke noget at prale af).
Indtægter:
Tradedoubler: 41 kr.
Udgifter:
Grafisk design: 50 kr.
Kodning (oDesk): 200 kr.
WordPress plugin: 73 kr.
Fiverr video: 28 kr.
I alt: – 310 kr.
Min primære udgift har gået til nogle ændringer i temaets koder, hvilket jeg har fået min “personlige medarbejder” via oDesk til lave (det har bl.a. været at implementere søgefeltet oppe i menuen m.m.). Mens der er brugt 73 kr. på plugin’et “WordPress AJAX Search & Autosuggest”, 50 kr. på grafisk design (logo) og en Fiverr introvideo som jeg bruger på mine Youtube videoer.
Analytics
Besøgstallene har heller ikke været prangende, hvilket der heller ikke er noget underligt i, i og med, at jeg endnu ikke har markedsført hjemmesiden – så det skal selvfølgelig helst stige betydeligt.
SEO af en webshop
Så er vi kommet til det lidt mere spændende. Nemlig hvordan jeg har søgemaskineoptimeret hjemmesiden, og her er det selvfølgelig On-Page SEO jeg kommer ind på her. Som sagt har jeg ikke den store erfaring i søgemaskineoptimering af en webshop. Jeg har selvfølgelig gennemgået min guide til On-Page SEO og WordPress SEO by Yoast, så brødkrummer, HTML sitemap mv. er implementeret. Men der er også andre ting man skal tænke på, når det gælder en webshop.
For at finde gode guides om et givet emne, bruger jeg altid Inbound.org. Her søger jeg blot efter det søgeord som jeg er interesseret i (i dette tilfælde “ecommerce SEO”), også kommer der nærmest de bedste guides om det emne.
Så en stor del af min tid har gået med at læse disse guides og implementere rådene.
On-Page SEO af en webshop
Jeg vil ikke komme ind på optimering af forsiden, Om os, Kontakt os og andre lignende sider, da de jo skal optimeres på samme måde som andre hjemmesider. Men jeg vil i stedet komme ind på, hvordan jeg har on-page søgemaskineoptimeret produkt siderne og produkt kategoriarkiverne, da det er disse to sider, som især adskiller en webshop fra en almindelig hjemmeside.
Produkter
At optimere ens produkt sider er utrolig vigtigt for en webshop. For selvom der måske ikke er mange månedlige eksakte søgninger på fx “City Fellaz – Tuci Peace Snapback” (navnet på en kasket), så er der en utrolig høj konverteringsrate ved disse søgninger (givet at man selvfølgelig har dette produkt i sin webshop, eller i mit tilfælde videresender brugeren til en relevant webshop). Og derfor kan man gå glip af rigtig mange konverteringer ved ikke at have søgemaskineoptimeret disse produkter.
Og det kan nemlig være svært at skaffe links til ens produkter, da der jo ikke er noget unikt i at sælge en kasket. Så noget man i hvert fald kan, er, at On-Page optimere dem. Jeg har lavet nedenstående grafik, der viser 9 vigtige punkter ved On-Page SEO af produktsider, hvor der taget udgangspunkt i et af mine produkter.
1. Title tag (også kaldt SEO title)
Ved Title tag er det selvfølgelig vigtigt, at du har produktets navn inkluderet. I mit tilfælde er det efterfulgt af • Findcaps. Det kan sagtens gøres bedre ved at have en call to action tekst efter produktets navn, som fx “Gratis fragt”, “Køb her” eller lignende. Du skal dog være påpasselig med at bruge den samme call to action tekst hver eneste gang, for at undgå duplicate title tag – dog ofte ikke normalt et problem, hvis din call to action blot er fx “Køb her” eller lignende. Men hvis den fx er “altid de billigste caps her” skal du nok passe lidt på.
Selvom Meta description ikke har nogen (eller minimal) indflydelse på dine rankings, vil jeg stadig anbefale, at man udfylder disse; gerne med brug af Call to action og USP (Unique Selling Propositions).
2. URL struktur
Det bedste er at inkludere produktets navn i URL’en, for eksempel www.findcaps.dk/city-fellaz-tuci-peace-snapback. Og har man rigtig mange produkter, kan man med fordel bruge tal – som fx 123 – bagefter, så det ikke skaber problemer, hvis man har lignende produkt navne.
Som normalt kan jeg ikke anbefale, at man inkludere kategorier i ens URL, så det fx kommer til at se således ud:
www.findcaps.dk/mitchell-ness/boston-celtics-2-tone-logo
For problemet er, at det kan skabe duplicate content, hvis dette produkt også er i en anden kategori; fx en kategori for caps fra Boston Celtics. For så vil produktet også kunne tilgås via
www.findcaps.dk/boston-celtics/boston-celtics-2-tone-logo
Det kan dog løses vha. rel=”canonical”, men det er ikke den mest optimale løsning. Dette ser dog ikke ud til at være et problem i WordPress med WooCommerce. Da man her blot skriver én custom base under “Permanente links”, som bruges før hvert eneste produkt, så man ikke kan tilgå det samme produkt fra forskellige URL’s. Så i mit tilfælde er det ikke noget problem, så jeg har /caps/ stående inde i mellem.
3. Overskrift
Her er det igen vigtigt, at navnet og evt. det som produktet er, indgår i overskriften. I mit eksempel er det navnet på kasketten “City Fellaz – Tuci Peace”, og det, som produkt er (i mit tilfælde en “Snapback”). Så i mit tilfælde kommer der altså til at stå “City Fellaz – Tuci Peace Snapback”. Og det er ekstremt vigtigt, at overskriften er H1 tag.
4. Brødkrummer
Ligesom så mange andre sider er brødkrummer også vigtige for ens eCommerce site. Det øger for det første brugervenligheden for de besøgende, men gør det også nemmere for søgemaskinerne at navigere rundt på din hjemmeside. Du kan læse mere om hvordan du implementere brødkrummer her i WordPress.
Det kan være lidt bøvlet med eCommerce hjemmesider, da et produkt kan tilgås fra flere forskellige kategorier, og der derfor kan være forvirring om hvilken brødkrumme titel der skal bruges før produktets navn. Derfor har jeg valgt at bruge den samme hver gang, nemlig “Caps”.
5. Billeder
Billeder er noget nær det vigtigste mht. til konverteringen af dine produkter, og derfor er det selvfølgelig vigtigt, at du viser høj-kvalitets billeder. Som affiliate er det ikke altid lige nemt, da man ikke selv har mulighed for at tage billeder (og det vil sikkert også være for dyrt at gøre). Man kan dog ofte aftale med de forskellige webshops som man har affiliate link til, om at bruge deres billeder.
Men mht. til SEO er der også nogen ting man skal være opmærksom på
- Prøv at bruge en beskrivende/inkludere produktets navn i filnavnet. Dvs. hellere city-fellaz-tuice-peace.jpg end 14928.jpg, hvis vi tog eksemplet med kasketten “City Fellaz – Tuci Peace Snapback”.
- Tilføj en alt tekst, som enten er det samme som filnavnet eller produktes navn, fx: City Fellaz – Tuci Peace Snapback.
6. Produktbeskrivelse
Dette punkt er meget vigtigt. For det første er det vigtigt efter diverse opdateringer fra Panda opdateringer fra Google, at der er unikt indhold på dine produkter. For det andet så gør rigtig mange webshops ikke dette, så her har man en oplagt chance for at differentiere dig fra sine konkurrenter og øge chancen for en højere placering i SERP. Og for det tredje så øger det brugervenligheden og dermed konverteringen på din hjemmeside.
Derfor skriver jeg minimum 150 ord (og gerne mere) ved de forskellige produkter. At bruge videoer el. lign. er også en rigtig god ide.
Her kan jeg især godt lide Coolstuff.dk’s metode til videoer. Ved deres produkter er det muligt at deltage i en konkurrence, mod, at man uploader en video/billede af produktet i anvendelse. Dette er en rigtig god måde at engagere brugerne på, samtidig med, at man får nogle lækre videoer/billeder ved produkterne.
7. Brugeranmeldelse
Brugeranmeldelser er gode af 2 grunde. For det første øger det trygheden og konverteringen for andre brugere at bruge din hjemmeside, hvis der er en anmeldelse. Og dette er selvfølgelig tilfælde ved gode anmeldelser, men mærkværdig nok, er det også tilfældet ved dårlige anmeldelser ifølge dette spørgeskema.
Og for det andet er det en god måde at få indhold på dine produkter. Og som pkt. 6 sagde, er indhold vigtigt på din produkter, og her har du en god mulighed for at øge antallet af ord.
8. Relaterede produkter
Et andet vigtigt punkt er at vise relaterede produkter. Dette øger både brugervenligheden, forbedrer den interne linkstruktur og bidrager positivt til din bouncerate.
9. Social deling
Social Mediers betydning for mere og mere betydning for SEO, og derfor er det oplagt at have sociale delings knapper. Der er måske nogen der er lidt uenige i dette, da de mener, at det fjerner fokus fra det som brugerne skal – nemlig at købe dit produkt (eller i mit tilfælde trykke på en af affiliate linkene).
Derfor kan man også overveje bruge andre lidt mere utraditionelle måder at få folk til at dele ens webshop. Det kan fx være en takke side efter de har købt deres produkter, hvor der står om noget i stil med
Tak fordi du købte [produktets navn] – det sætter vi stor pris på. Tror du der er nogen af dine venner som også kunne være interesseret i [produktets navn], så del det med dem på de sociale medier.
Eller sende dem en mail efter de har foretaget deres konvertering om de kunne være interesseret i at dele det med deres venner. Der er mange muligheder. Dog fungerer ovenstående metoder ikke særlig godt til en affiliate site, så jeg har blot valgt at integrere nogen sociale ikoner manuelt. I starten brugte jeg plugin’et Flare, men det har en ret stor negativ indflydelse på dit sites hastighed, så nu er jeg ved at få implementeret nogen manuelt.
Andet
Der er også nogen andre ting som du skal være opmærksom på
Rich Snippets
Vha. af Rich Snippets kan du vist brugbare informationer i SERP, som fx pris, anmeldelse af produktet m.m. Dette er mere brugervenligt for brugerne, og kan øge din CTR i søgeresultaterne.
Som du kan se på ovenstående billede bruges der ikke rich snippet i det øverste resultat, mens der gør det i det nederste resultat. Bruger du WordPress, kan du implementere rich snippet på dine produkter vha. af plugin’et All In One Schema.org Rich Snippet. Bruger du ikke WordPress, kan du læse mere om det her.
Canonical URL
Har man et produkt i flere forskellige farver, kan det være svært at skrive en unik beskrivelse til dem alle (selvom det vil være at foretrække). Men har man flere produkter med den samme beskrivelse kan man bruge
rel="canonical"
for at undgå duplicate content. Canonical URL fortæller Google, at der er en side (i vores eksempel et produkt), som du foretrækker frem for de andre. Så fandtes kasketten “City Fellaz – Tuci Peace Snapback” i sort og grøn, kunne jeg indsætte et canonical tag fra den sorte til den grønne og på den måde fortælle Google, at det er den grønne jeg foretrækker. Dette gør man ved at indsætte følgende i headeren på den sorte kasket
<link rel=”canonical” href=”URL-adresse på den grønne kasket″ />
Og bruger man WordPress, kan man nemt vha. af WordPress SEO Meta Box under “Avanceret” indsætte URL’en på det produkt som man foretrækker (i ovenstående eksempel vil du ved det sorte produkt skulle skrive URL på den grønne kasket ud for “Canonical URL”..
Men som Thomas Rosenstand siger meget godt i hans indlæg om Canonical URL:
Lad mig sige det med det samme: Det her er ikke et vidundermiddel mod duplicate content.
Så det vil altid være at foretrække at skrive en unik beskrivelse til produkterne. Men har man ikke mulighed for det, skal man huske at bruge Canonical tag.
Open Graph tags
En anden vigtig ting er Open Graph. Open Graph gør dine status opdateringer på de sociale medier mere iøjnefaldende og øger derfor deres CTR. Som normalt vil Facebook og Google+ bruge billedet fra produktet ved sociale delinger af det pågældende produkt, men det er ikke helt tilfældet ved Twitter.
Her bliver du nødt til at tilføje Twitter Meta Card for at gøre delinger af dine produkter mere tydelige. Ved at tilføje Twitter Meta Card vil der bl.a. komme en beskrivelse af produktet, prisen mv. når folk deler dit produkt på Twitter, ligesom nedenstående billede.
Du kan her læse mere om og hvordan du implementerer Twitter Meta Card – Products.
Man kan så diskutere om hvor tit det er ens indlæg bliver delt på Twitter, men man kan ligeså godt implementere det for en sikkerheds skyld. Og har ens webshop selv en Twitter bruger, er det noget man skal have implementeret.
Resultat
Og denne optimering har allerede resulteret i, at jeg ved en del produktsøgning ligger højere oppe eller lidt under end de webshops, som jeg henviser til. Som fx en søgning efter New Era 59Fifty – LA Lakers, hvor jeg ligger nogle pladser højere end Capshoppen.
Eller en søgning på “Screwed Snapback”, hvor jeg næsten er oppe hos Capstore (skal nok overhælde dem) :-)
Kategorier
At optimere ens kategorier er også rigtig vigtigt. Bl.a. har kategorier (fx et kasket mærke) ofte en del flere søgninger end et specifikt produkt (se bl.a. nedenstående billede), også udgår et kasket mærke ikke bare lige sådan, hvilket produkter ofte gør.
Samtidig har kategorier også den fordel, at den overfører linkjuice ud til alle produkterne i kategorien, hvilket et produkt ikke gør. Dvs. at de andre produkter i kategorien får mere linkjuice, hvis man bygger links til kategoriarkivet, end hvis man bygger links til det enkelte produkt.
Her er det selvfølgelig også vigtigt, at der er styr på mange af de samme ting som ved produkterne fx mht. URL-struktur, H1 titel, title tag/description, brødkrummer osv.
Længere beskrivelse
Men der er ting, som adskiller det fra optimering af produkterne, og det er bl.a., at beskrivelsen skal være meget længere end de minimum 150 ord ved produkterne. Jeg har som mål minimum at skrive 800 ord ved hvert af mine produkt kategorier.
Jeg anbefaler dog, at en webshop minimum skriver 1.000 ord (og gerne mere end 2.000, hvilket – ifølge en artikel af Neil Patel – har vist sig at være den ‘gyldne grænse’), bl.a. på grund af, at en webshop ofte har mere information om produkterne, som en affiliate ikke har på samme måde (det kan fx være vaskeanvisningen, leveringsinformationer m.m.).
Samtidig kommer det selvfølgelig også lidt an hvilke slags kategoriarkiv der er tale om. Teksten skal selvfølgelig være længere til egentligt produkt kategorier (fx vindjakke, cykelstrømper osv.) end kategorier af forskellige mærker (hvilket jo primært er det som jeg skriver om på Findcaps.dk).
Derudover er jeg også ved at lave nogle videoer til de forskellige mærker, hvor jeg beskriver mærkets historie og kendetegn – hvilket jeg også indlejre i teksten på kategoriarkivene. Og husk at indlejre et link i beskrivelsen på Youtube til det givne kategoriarkiv (og husk også at søgemaskineoptimere din Youtube videoer; jeg vil passe lidt på at følge Brians råd nr. 4 & 5, men at skrive lange gode beskrivelser og de andre ting han skriver, er en god ide).
Vil du gerne læse hvordan du kan praktisk tilføjer tekst på dine kategorier i WordPress, kan du læse det her.
Rel=”next” and Rel=”prev”
Det er vigtigt at bruge rel=”next” og rel=”prev”, så Google kan crawle og indeksere alle dine sider mest efficient. Bruger du WordPress og plugin’et WordPress SEO by Yoast, er det allerede implementeret, så der skal du ikke gøre noget. Men bruger du ikke WordPress, skal du have det implementeret. Google har lavet nogen fine guides til hvordan du implementere det her og her.
Andet
Jeg kan derudover anbefale at se denne video.
Off-Page SEO
Som sagt vil jeg i denne guide ikke komme ind på Off-Page SEO til produkterne og kategoriarkivene, da jeg endnu ikke rigtig har bygget links til dem. Men hvordan jeg vil gøre det, vil jeg komme ind på i en af de næste indtjeningsrapporter.