Det glæder mig at kunne præsentere et interview med Halfdan Timm. Halfdan Timm er en af Danmarks bedste mht. Affiliate og hans indlæg på hans blog og fremgangsmåde har været til stor inspiration for mig – og derfor er jeg stolt af at have fået lov til interviewe ham.
Idéen til dette interview kom egentlig fra, da jeg lavede et interview med Henrik Bondtofte (du kan se det her). Men hvor Henrik har sin store viden inde for SEO, synes jeg det kunne være spændende at høre en person med stor viden inde for affiliate om stort set de samme spørgsmål (Penguin 2.0 og linkbuilding). Derfor spurgte jeg Halfdan om han vil deltage, og det ville han heldigvis gerne, so here we go!
Interview
Men lad os komme i gange med interviewet.
Jonathan: Kan du kort præsentere dig selv, for dem som evt. ikke skulle kende dig.
Halfdan: Jeg hedder Halfdan Timm og jeg arbejder med søgemaskineoptimering og affiliate marketing – fortrinsvis af egne projekter. Derudover studerer jeg jura på Aarhus Universitet på bacheloren. Jeg har skrevet en masse blogindlæg om affiliate marketing og er stifter af AffiliateDM – og så har jeg +200 domæner. Derfor har jeg også fået lov til at være med her.
Jonathan: Penguin 2.0 blev introduceret her for nogle måneder siden. Hvor der ved Penguin 1.0 og de efterfølgende ’små’ Penguin opdateringer har været en nogenlunde klar opfattelse af dens effekter og formål, har der været lidt mere forvirring omkring Penguin 2.0. Hvis du skulle komme med 3 ting, som du mener, at Penguin 2.0 har haft fokus på og/eller ændret – hvad skulle det så være? Kan fx se på Searchmetrics, at din trafik på Gratisfilm.info er faldet drastisk (må formode, at det er som konsekvens af Penguin opdateringerne), mens trafik har været meget konstant på din hjemmeside Juf.dk (ifølge Searchmetrics). Hvad er det der adskiller de to sider, siden den ene er straffet, mens den anden ikke er?
Halfdan: Mit første website nogensinde, Gratisfilm.info, har mistet trafik af flere forskellige årsager. Indholdet var ikke særligt godt, den blev ikke opdateret længere og jeg har lavet linkbuilding, der ikke var særligt pæn. Og så var den hacket i 14 dage uden at jeg opdagede det. Mit største website, JUF.dk, adskiller sig på alle fronter. Indholdet er, skal jeg selv sige det, godt og kan ikke findes andre steder, linkprofilen er så hvid som sne og den bliver opdateret hvis ikke ugentligt, så dagligt.
Jeg ved ikke, om jeg kan komme med 3 ting som sådan. Som jeg tolker Penguin 2.0 var det mere af det samme.
Google bliver mindre og mindre tolerante med eksakte ankertekster, content spam og så videre. Penguin 2.0 var bare lige en måde at minde os om, at Google stadig er her, selvom nogle af de tvivlsomme metoder virker. Jeg ser det som et stunt nærmere end en reel opdatering af den størrelse, Google selv lagde op til.
Jonathan: Lad os rent hypotetisk forstille os, at en af dine affiliate hjemmesider, som konsekvens af Penguin 2.0, havde oplevet deranking i SERP på ca. 5-7 pladser på visse af dine vigtige søgeord. Hvad vil de første 3 ting være som du kiggede på, i håb om at få de tidligere placeringer tilbage?
Halfdan: Mine ankertekster ville være den første af dem alle. De få cases jeg har set, hvor et site har fået smæk i anledning af Penguin 2.0, har alle været med voldsomme mængder af ankertekst-spam. 50 % og flere var eksakte. Det går galt på et tidspunkt. Derudover ville jeg forsøge at variere linkprofilen. Havde jeg kun contextual links fra blogs, ville det være på tide at få nogle submissions, grafikker, foraindlæg og hvad jeg ellers kunne finde på, naturligvis. Få, men relevante.
Slutteligt ville jeg kigge på flere links. Penguin 2.0 går ikke ind og straffer som udgangspunkt – den fratager værdien af et givent link. Har jeg fået frataget værdien af nogle links, må nye ind og spæde til i stedet.
Jonathan: Lad og nu rent hypotetisk forstille os, at du vil have Gratisfilm.info’s ranking tilbage. Hvad vil du så gøre? Kunne du overveje brug af Google Disavow tool, vil du starte helt forfra på et nyt domæne eller noget helt tredje?
Halfdan: Gratisfilm.info er ikke ramt af en gal pingvin – så mange links har den slet ikke. Den er ramt af en Panda, da indholdet er af skiftende karakter samtidigt med, at jeg er meget aggressiv i forhold til Adsense-annoncer.
Hvis den skulle tilbage ville jeg bruge tiden på at skrive nyt indhold til den og promovere den ved hjælp af de sociale kanaler, jeg har. Jeg tror, at promovering fra ‘mere end nyligt opretterede-prominente’ sociale profiler tæller meget – at man er villig til at lægge ens navn bag det, man laver. At få Gratisfilm.info tilbage på det (indtjenings)niveau, den tidligere var på, er et spørgsmål om igen at lave nyt indhold til den og det i stor skala. De fleste sider dør, hvis man stopper fuldstændigt med at arbejde på dem. Og jeg har fundet andre sider, der er mere værd at arbejde på end Gratisfilm.info nu.
Men for at undgå at man kommer ud i et af de to ovenstående eksempler; hvordan vil du så anbefale, at man linkbuilder her i 2013 til affiliate site, og hvordan linkbuilder du (gæsteblogging, PR, linkkataloger etc.)? Man snakker derudover meget om kvantitet, kvalitet og diversitet mht. linkbuilding. Kan du kort forklare disse begreber, og hvordan du vægter dem her i 2013 ift. tidligere?
Halfdan: Relevans er det helt store nøgleord lige nu. Det her altid været vigtigt at bygge relevante links, og nu hvor irrelevante links i højere grad mister deres effekt har vi simpelthen ikke andet valg. Om du får disse relevante links ved hjælp af gæsteblogs, linkkataloger, dit netværk, pressemeddelelser eller noget helt femte gør ikke noget.
Jeg har ad flere omgange opbygget nye sider, nye kataloger og andre ressourcer alene for at kunne linke fra dem. Det er ikke just PR7-links, men deres voldsomme relevans gør op for det. Og så kan man arbejde lidt med tiered linkbuilding her – altså bygge links til et nyt og relevant site, som så linker videre til det vigtige site.
Det bliver hurtigt omstændigt – men når alle andre tyr til quick fixes, bliver de omstændige links eksponentielt mere værd.
Vi kan også kalde relevante links for kvalitetslinks – og dem vægter jeg højt. Starter jeg med at linkbuilde et nyt site, er jeg ikke mere hellig, end at jeg smider et par tunge links med høj pagerank på – men derefter holder jeg stilen og bruger relevans som ‘ledestjernen’.
Da jeg startede med at lege med søgemaskineoptimering – blandt andet på førnævnte Gratisfilm.info – i 2011 var jeg ligeglad med kvalitet. Der skulle den bare have en på lampen.
Det har jeg ikke råd til længere. ;-) Uden nu at pege links ad mine metoder kan jeg blandt andet godt lide:
Pressemeddelelser (uden nofollow, men de er så heller ikke massedistribuerede)
Infografikker med få submissions
Gæsteblogging på relevante websites (mere om længere hernede i andet spørgsmål)
Nyoprettede tema-sites
Foraindlæg
Netværk, netværk, netværk, længere om hernede
Kan du komme med et eksempel og beskrivelse på én af dine mest succesfulde linkbuilding kampagne som virkelig har været effektiv for en af dine affiliate sites/kunders sider?
Halfdan: Jeg har hevet den frem før – men idéen var altså også god.
I forbindelse med – den i øvrigt tåbelige – cookielovgivning lavede jeg et stunt med www.juf.dk. Her fik jeg skabt en grafik af en filipinsk grafiker, der overholdte informationskravet i lovgivningen. Herefter tilbød jeg at lave den gratis mod et link tilbage til JUF.dk.
Jeg har lavet +50 grafikker nu. Det har ikke skabt en milliard links som nogle af de største engelske stunts – men et tocifret antal linking root domains med links fra cookie-sider, der typisk ikke har andre udgående links, virker.
Og det virker især fordi jeg løste et problem. Modtagerwebsitet overholder nu informationskravet i loven med en flot grafik, jeg har lavet for dem; de skal blot linke tilbage i bunden. Alle vinder. Undtagen JUF’s konkurrenter, der har set mig snuppe deres placeringer.
Det var omstændigt og tog mange uger, vist nok en måned eller to at få grafikken til at sidde i skabet. Jeg kunne have lavet >9000 dårlige links på den tid. Men de ville have været, i bedste fald, ingenting værd i dag.
Jeg er helt enig, at det virkelig var genialt lavet. Og selvom du har fået rigtig mange gode links på det (fx Politiken) kunne jeg også forstille mig, at du har fået nogen andre knap så relevante links. Jeg kan fx selv huske, at jeg spurgte dig om du kunne lave en til af mine helt nye og meget urelevant affiliate hjemmeside. Men har du på noget tidspunkt overvejet, at du kun vil personalisere infografikken til hjemmesider som var relevante ift. JUF? Eller kunne du overveje det, hvis du lavede den i dag?
Halfdan: Jeg har overvejet muligheden – men nej.
Mange af linkene er ikke særligt relevante i forhold til JUF.dk som et jura-site. Det medgiver jeg gerne. Men jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig andet, end at de gavner siden. Der er tale om links fra undersider, der ikke har særligt mange udgående links men som til gengæld, er linket typisk fra en header eller en footer. Samtidigt linker mange af dem til min side om cookies, og så er der pludseligt tale om et relevant link alligevel.
Jeg har været selektiv med grafikken i det omfang, at sider, der omhandlede fx erotik eller lignende “suspekte” emner nok har fået en grafik, men er blevet bedt om ikke at linke til mig alligevel. Det har alle taget godt imod. Jeg synes, det er meget nemt at blive for forsigtig i forhold til ens indgående links.
Derudover får alle, der vil have grafikken, også en grafik – det er blot ikke alle, der linker tilbage. Når jeg tilbyder at lave en gratis grafik til alle vil alt andet være særdeles dårlig kundeservice. Og alle er potentielle kunder i ens butik. :-)
Der var ingen tvivl om, at gæsteblogging var det helt store i 2012 og mange bruger det stadig (jf. http://moz.com/blog/link-
Halfdan: Ja, det gør jeg. Især hvis vi definerer gæsteblogging som noget så lavpraktisk som at skrive til en bekendt:
“Hej ven,
Jeg hjælper i øjeblikket X butik med linkbuilding. Jeg kan se, du har den her side, der handler om Y. Må jeg ikke skrive et indlæg med et link til X i – jeg skriver et super godt indlæg, tager et billede og så hjælper jeg dig en anden gang?”
Hvis dét er gæsteblogging er jeg gæsteblogger. ;-)
Det er en gylden måde at skabe gode og relevante links på. Jeg hjalp for nyligt en webshop i en meget konkurrencepræget niche med linkbuilding og fire af mine bekendte havde sites omhandlende netop deres produkt. Jeg fik lagt nogle gode tekster ud og webshoppen skød fra midten af side 2 til top 3 i løbet af en uge. Derudover synes jeg det tangerer fjollet at no-followe ens links. Jeg så den her for nyligt og den beskriver det ret godt.
Hvis vi fulgte Googles retningslinjer no-followede vi jo alt. Alle links vi laver bryder med retningslinjerne. Jeg kunne aldrig finde på at no-followe contextual links i en gæsteblog/gæsteartikel. Det ville være fjollet. Så ville mine sites ikke komme nogle vegne. Google har en interesse i, at alt vi laver er no-followed – SEO manipulerer jo med deres søgemaskine. Jeg synes no-follow kun bør bruges til brugergenereret indhold, man ikke har kontrol over forinden udgivelse på ens site. Blogkommentarer, foraindlæg – og hertil og ikke længere.
Og det sidste spørgsmål. Du arbejder selv som konsulent, og hvis man kunne være interesseret i at hyre dig til linkbuilding, hvad kan man så forvente at få fra dig?
Halfdan: Et “nej tak” lige nu. ;-) Jeg er i gang med jurastudiets tredje år, har nogle rigtigt gode og langvarige kunderelationer i forvejen foruden JUF.dk ApS og de andre aktiviteter, jeg har i Halfdan Timm ApS.
Men de samarbejdspartnere, med hvem jeg har gode og langvarige relationer, får relevante links. Jeg laver ikke særligt mange links om måneden nødvendigvis – sjældent mere end 15 i de nuværende aftaler. Til gengæld er de 15 links alle omkring relevante artikler eller lignende og fra, til en vis grænse, relevante domæner. De får de links, de ikke selv kan gå ind og lave, og som de ikke kan købe for 50 kroner per styk.
Jeg vil slutte af med at sige tusind tak til Halfdan for hans deltagelse og i den grad brugbare svar. Du kan følge Halfdan på hans blog: HalfdanTimm.dk, hvor han skriver nogen rigtig gode blogindlæg. Derudover kan du finde ham på hhv. hans Google+ og Twitter bruger. Har du spørgsmål/kommentar til Halfdan, så stil dem nede i kommentarfeltet.